De top van Google zal met een flinke kater uit bed zijn gestapt zijn maandag. Niet vanwege de champagne, maar juist omdat die dicht kon blijven. Het bedrijf Groupon wil niet overgenomen worden.
Google bood begin vorige week het astronomische bedrag van zes miljard dollar voor Groupon. ‘Groupon?’, zul je denken, ‘ken ik niet’. Toch is dit twee jaar oude bedrijfje een van de meest belovende internetbedrijven van het moment. Het is er namelijk in geslaagd de lokale advertentiemarkt aan te boren.
Lokale middenstand
Internet heeft een enorm gat geslagen in de inkomsten van traditionele media. Wie gaat er nog een contactadvertentie in de krant plaatsen? Wie biedt dat oude bankstel nog via het lokale sufferdje aan? Niemand. Daarvoor hebben we tegenwoordig in Nederland Marktplaats.
Ook het budget van grotere bedrijven gaat vaker naar internet. Maar wat moet de lokale slagerij of wijnwinkel? Die heeft niet zoals Albert Heijn een enorm landelijk marketingapparaat achter zich staan. En adverteren op een landelijke website is vergelijkbaar met het schieten met hagel als je je waar voornamelijk lokaal verkoopt. Verkopen via Marktplaats kan wel, maar daar vind je alleen de klant die actief op zoek is naar iets.
En dus gaat de wijnhandelaar nog steeds naar het lokale krantje, of hij koopt gesponsorde links bij Google via Google Ads. Maar bij Google is de concurrentie groot: er zijn veel slijterijen, en er kan er maar eentje bovenaan staan.
Groupon heeft een manier gevonden om die lokale slijterij, restaurant of keldingzaak te voorzien van marketingtools op internet.
Bonnetjes knippen
Het principe van Groupon is te vergelijken met het uitknippen van kortingsbonnen, maar dan via internet. De consument geeft zijn e-mail adres en woonplaats op, en krijgt vervolgens korting - vaak krijg je diensten of producten voor de helft van de prijs - bij winkels in de eigen buurt. Winkel blij, want hij heeft de klant bereikt; klant blij, want hij heeft relevante aanbiedingen.
Er zit ook nog een slimmigheidje in. De deal gaat alleen door als er voldoende deelnemers zijn. Zo weet de leverancier van dienst of product zich verzekerd van een minimum omzet.
Groupon, dat overigens wel concurrenten heeft, heeft een businessmodel dat voor een bepaald type bedrijven weleens veel beter kan werken dan het Google Ads. En dat is precies de reden dat Google Groupon wil; het wil de greep behouden op de advertentiemarkt op internet.
Het businessmodel van Groupon is op zich goed te kopiëren. Dat zal Google dus ook wel gaan proberen, net zoals ze met Gmail Hotmail kopiëerde en naar verluidt gaan komen met een concurrent van sociale netwerksite Facebook.
Kopen was echter een betere en snellere optie geweest. Groupon is namelijk in Amerika marktleider, en de ervaring leert dat de marktleider in een bepaalde internettak vaak de helft of meer van de markt in handen heeft. Kijk maar naar de macht van Marktplaats.nl.
Het bod van Google van zes miljard dollar was op het eerste gezicht hoog genoeg als je kijkt naar de omzet van Groupon, die, zo zegt men, zo rond de 550 miljoen dollar ligt. Maar kennelijk was het niet genoeg.
De aandeelhouders van Groupon denken vermoedelijk aan een beursgang waar ze misschien nog meer geld op kunnen halen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl